2013. november 27., szerda

Talp betegség: Pitted keratolysis

Egyik családtagom a következő lábfertőzéstől szenved: pitted keratolysis.

A képek láttán a gyengébb idegzetűek rögtön bezárták az ablakot. Annak oka, hogy megosztom a talált információkat az az, hogy csak idegen nyelvű oldalak szolgálnak információval, ami nyelvet nem beszélő embereknek problémát jelenthet. Ezért megosztanék pár segítő infót, hátha valaki ettől szenved és nem tud róla és/vagy nem beszél nyelvet.




A talp nem gyulladásos, Gram-pozitív bakteriális fertőzése, amelynek következtében a szarurétegben mélyedések jönnek létre. Gyakran vizes környezet vagy erős verítékezés van a háttérben. Antibiotikum készítmény az ellenszer. A betegség legfőbb tünete a lyukacsos, pontszerű, lukas képződmények a talpon (esetleg ujjak alján), illetve a kellemetlen lábszag. Könnyen kiázik fürdéskor illetve ha megizzad a láb. A fertőzést a láb izzadása tartja szinten, így fontos a rendszeres és alapos szárítás fürdés után, nem szabad kiáztatni, minél tovább száraz annál jobban gyógyul és nem fertőz meg nagyobb területet. Fontos, hogy pamutból készült zoknit viselj és hogy naponta akár többször cseréld. Fontos, hogy jól szellőző cipőben legyél, ne zártban és lehetőleg ne egész nap. Amikor csak tudsz bújj ki belőle (akár asztal alatt). 


A következő hatóanyagú gyógyszerek segíthetnek rajta:

-erythromycin vagy clindamycin

A következő krémek hatásosak rá:

-Bactroban kenőcs vagy Centany (hatóanyag: Mupirocin),esetleg: Duac gél 10 mg/g+50 mg/g

Izzadára a következő szer hatásos:

-alumíniumklorid ecsetelő oldat
A helyzet az, hogy tudjuk mivel kellene kezelni a betegséget, de mindegyik gyógyszer vényköteles. A háziorvos mindössze az egyik krémet volt hajlandó "jófejségből" felírni, a többit nem és elküldte bőrgyógyászatra a rokonom. El tudjátok képzelni milyen várakozási idővel kell számolni a közegészségügyben még akkor is ha van beutalód. Továbbá a budapesti közegészségügyi központok orvosai nem gyógyítanak, nem kézik magukat és csöppet sem vizsgálják ki az embert rendesen, hiába van rá szükség. Így is lett, ránézett a doki a rokonom lábára majd kijelentette hogy gomba. Nos hát utánanéztünk rendkívül alaposan és egyetlen lábgomba sem néz ki úgy mint a képeken látható pitted keratolysis. Felírt pár gombára való cuccot és viszontlátásra. Alig hittem el.
Mi lesz így, hogyan tovább? Magánrendelő tizenezrekért? A rokonomat erre a körútra is alig lehetett rávenni, nemhogy egy másikra. ÉS persze teljesen ki van akadva, hogy én az internetről diagnosztizálom őt de könyörgöm, a képek magukért beszélnek, annyi különbséggel, hogy most viszonlag szép állapotban van a lába, le van száradva a java a pöttyöknek és nincs kiáztatva, mert száraz talpat fotóztam, nem kiázottat, amikor jól látszanának a lyukacskák.

Kezelés
1.nap


Itt remekül látszanak a leszáradt lyukak.

És itt is. Kiáztatva ismét krátereknek tűnnek.





4.nap


6.nap




Később















30 megjegyzés:

  1. Köszi, sokat segítettél! :) Már eléggé idegesített...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok, elnézést a késői válaszért, nem kaptam értesítést az oldaltól.

      A következő krémektől múlik el:
      Elsősorban: AKNEMYCIN 20 mg/g kenőcs
      Esetleg: DALACIN 20 mg/g
      Bactroban kenőcs
      Centany kenőcs

      Törlés
  2. Köszi!
    3 hetet várok a börgyogyászatra ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok, elnézést a késői válaszért, nem kaptam értesítést az oldaltól.

      A következő krémektől múlik el:
      Elsősorban: AKNEMYCIN 20 mg/g kenőcs
      Esetleg: DALACIN 20 mg/g
      Bactroban kenőcs
      Centany kenőcs

      Törlés
  3. A férjemnek van és bisztosak voltunk benne hogy gomba :) hát ezer köszönet.De akkor mi is hasznalt igazábol?mit kell megvennünk hogy vegre megszabaduljunk töle?Köszi nagyon szepen a segitséget.

    VálaszTörlés
  4. A férjemnek van és bisztosak voltunk benne hogy gomba :) hát ezer köszönet.De akkor mi is hasznalt igazábol?mit kell megvennünk hogy vegre megszabaduljunk töle?Köszi nagyon szepen a segitséget.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Helló!
      Sikerült megoldást találni?

      Törlés
    2. Sziasztok, elnézést a késői válaszért, nem kaptam értesítést az oldaltól.

      A következő krémektől múlik el:
      Elsősorban: AKNEMYCIN 20 mg/g kenőcs
      Esetleg: DALACIN 20 mg/g
      Bactroban kenőcs
      Centany kenőcs

      Törlés
  5. Helló!
    Erre én is kiváncsi lennék, hogy mi segít ezen? Vagy elég csak szárazon tartani és el fog múlni magától?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok, elnézést a késői válaszért, nem kaptam értesítést az oldaltól.

      A következő krémektől múlik el:
      Elsősorban: AKNEMYCIN 20 mg/g kenőcs
      Esetleg: DALACIN 20 mg/g
      Bactroban kenőcs
      Centany kenőcs

      Törlés
    2. Nálunk a Neem olajas kezelés segített. 2 alkalom után megszűnt az izzadás, így a kellemetlen szag is, a gödröcskék kezdenek eltűnni, a bőrön látszik, hogy a lefoszlott rész kezd újjáéledni.

      Törlés
  6. Hello, az enyém nem csak egy lyuk hanem a közepében mintha egy tövis lenne a bőrömből de pl. kinyomni nem lehet. Az is ez? Vagy vmi más?
    Anikó

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok, elnézést a késői válaszért, nem kaptam értesítést az oldaltól.

      A következő krémektől múlik el:
      Elsősorban: AKNEMYCIN 20 mg/g kenőcs
      Esetleg: DALACIN 20 mg/g
      Bactroban kenőcs
      Centany kenőcs

      Törlés
  7. Hello, az enyém nem csak egy lyuk hanem a közepében mintha egy tövis lenne a bőrömből de pl. kinyomni nem lehet. Az is ez? Vagy vmi más?
    Anikó

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok, elnézést a késői válaszért, nem kaptam értesítést az oldaltól.

      A következő krémektől múlik el:
      Elsősorban: AKNEMYCIN 20 mg/g kenőcs
      Esetleg: DALACIN 20 mg/g
      Bactroban kenőcs
      Centany kenőcs

      Törlés
  8. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  9. Bőrgyógyászként mondom. Vény nélküli Tetran kenőcstől elmúlik. Éjszakára be kell kenni a talpat és pamutzoknit rá. Pár hét, pár tubus kenőcs és meggyógyul.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem semmitől nem múlik el, már egy éve járok orvoshoz, és még mindig nincs változás.Akik írtak hogy nekik is ilyen, nektek elmúlt?

      Törlés
    2. Egy éve kezeli bőrgyógyász, mindig más krémet ir fel"álltalában szteroidos krémet" sajnos nincs válltozás.Van köztetek olyan akinek elmúlt?

      Törlés
    3. Igen
      Lentebb írtam, hogy 3%-os hidrogenperoxydot vettem a patikába. Ázzal kentem be mindig. Meggyógyult.

      Törlés
    4. Köszönöm, kipróbálom!

      Törlés
    5. Sziasztok, Nekem ez egy örök problémám. Nagyon figyelnem kell a higéniára, sarokreszelés rendszeresen, fertőtlenítés, szárítás. Strandon, uszodában csak papucs és , ha lehet keveset áztatom. Amint jön egy stresszes időszak az életemben visszajön. Nekem az életem részévé vált, hogy nagyobb odafigyelést szánok a talpaimra, mint átlagosan szoktak.

      Törlés
  10. Pamut zokni, jó talpbetét, sokat legyen szabadon a lábunk És persze tisztán tartani a talpunkat.

    VálaszTörlés
  11. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  12. Kedves olvasó! Nekem a patikában kapható 3%-os hidrogénperoxyd létől gyógyult meg. Mindig reszeltem áztatás után, aztán bekentem ezzel a hidrogénperoxydal. Próbáljátok ki. Nekem még a kezemen is volt ilyen fehérség ha vízzel érintkezett. Az is rendbejött.

    VálaszTörlés
  13. Dalacin kúra, mellette Bactroban majd Tetran kenőcs! Kb 2 hétig kentük, semmi változás nem történt. Viszont 1 hónap elteltével gyakorlatilag megszűnt, pedig évekig szenvedtünk tőle. 4- 5 hónap eltelt azóta, és most újra kezdenek ezek a kis lyukacskák előjönni, úgyhogy megismételjük a kúrát.

    VálaszTörlés
  14. Sziasztok! Bocsánat, ha már írtátok, most nem olvastam vissza. De a férjem is évek óta ezzel küszködik, neki is kellemetlen, hogy folyton lyukacsos a lába és büdös. De sajnos ő nehezen tudja megoldani, hogy szárazon tartsa. Próbál legalább 1x zoknit cserélni naponta, de nem mindig. Neki muszáj zárt cipőben lennie, mert kőműves, burkoló munkákat végez, mellette tűzoltó, és így szinte mindig bakancsban kell lennie. A bőrgyógyász ezt az oldatot írta fel neki: Solutio antisudorica (Naturland), de ezt nem mindig használja. A cipők fertőtlenítésére mi a leghatásosabb módszer?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Cipőt ecetes vizes ruhával kitöröltem, megszárítottam, majd a Sanytol cipőfertőtlenítővel befujtam. Természetesen amennyit lehet kint hagytam a levegőn

      Törlés